söndag 21 november 2021

En välförtjänt kall öl!


 Om man händelsevis hade råkat kika in genom vårt köksfönster kl 08.30 i morse, så hade man sett den här skaran nöjda barn sitta och äta plättar med hallonsylt till frukost. Inte hon med nappen, hon nöjde sig med mjölk ur flaska.

Den här helgen har jag haft barnvakts-tema. Maken har lyst med sin frånvaro, han har varit på tandläkarstämma och 40-årsjubileum.

Jag började redan i fredags. Efter jobbet var jag hem och slängde i mig lite mat och sen cyklade jag till barnbarnen i Norby. Föräldrarna skulle på fotbollsgala och själv fick jag ett glas bubbel i handen och sen var det full fart. Imponerat lyssnade jag på när 7-åringen läste sin läsläxa medan 6-åringen la pussel, sen ville inte hon vara sämre så hon bokstaverade och läste en sida ur en sagobok. Sen åt vi chips och ostbågar och tittade på Pets, en animerad barnfilm. Sen spelade vi hockeyspel och yatzy. Dom ville vara uppe "till nästa dag", så från 23-tiden satt vi i deras säng och jag läste saga på saga och dom hade båda två, fullt sjå att hålla uppe ögonen. Sen satt jag och stickade varvat med läsning vid köksbordet tills föräldrarna ramlade innanför dörren strax efter 02. Cyklade hem på tomma gator i fullmånens sken. 

På lördagen blev jag med barnbarn på eftermiddagen, men faktiskt också med barn. Yngsta dottern kom över och avlastade mig. Så medan hon höll ett öga på den sovande babyn, kunde jag ta med mig grabbarna ut i skogen och leka. Till middagen kom även dotterns pojkvän och på kvällen åt vi popcorn och tittade på en animerad drakfilm. Som nattsällskap hade jag en snart tre- och en snart sex-åring som tyckte det var mysigt att krypa ner i farfar och farmors säng. Minstingen låg i resesäng i ett annat rum, och jag blev starkt påmind om hur det var en gång i tiden, med barn som vaknar på natten och man måste sitta, halvsovande, och stryka över ryggen eller klappa i stjärten och vyssja med jämna mellanrum. Eller att gå upp 05.30 en söndagmorgon...... 

Det är underbart med ungar, men just den tiden saknar jag inte särskilt mycket. Det där att alltid, alltid vara lite trött pga sömnbrist.  Därför känns bastubadet och den kalla ölen efteråt, särskilt skön och god ikväll. Och jag är riktigt glad åt min lediga måndag imorgon!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar