lördag 14 september 2024

Trevlig helg; två i ett!


 Idag har jag städat hela huset och maken har röjt i trädgården (förutom att ansa blomrabatterna, som jag gjorde efter städningen). Nu känns det beboeligt och ser ok ut igen! 

I morse när vi cyklade till gymmet, så önskar jag att jag haft vantar (termometern visade 7 plusgrader), men nu på eftermiddagen kunde vi sitta ute i lounge-möblerna och jag snodde ihop en Salad Caprese och korkade upp en flaska cava. Tyckte vi var värda det efter dagens arbete! Dessutom har vi hur mycket tomater som helst! Trodde kanske att vi skulle gå miste om skörden, eftersom vi valde att vara borta i två veckor, men det visade sig att tomatplantorna fortsätter att leverera. Och då har ändå sonen hämtat när vi var borta, brorsan har fått ett par påsar och dottern hade kokat tomatmarmelad när hon bodde här, innan resan till Kreta. Och gissa hur mycket smak det är på dessa hem-odlade tomater. Söta, smakrika och så goda! Vilken lyx att få frossa! Det gjorde han bra, maken!!

Men det går absolut mot höst! Fick en så gullig bild från yngsta barnbarnet i morse, när hon var klädd i höst-outfit, med jacka, Adidas-skor och mössan och vantarna som jag stickat. Plötsligt såg hon så stor ut!

Och jag har förberett för att plocka undan sommarkläder och ta fram höstgarderoben från vinden. 

Men idag har jag nog gjort tillräckligt. Sista krafterna ska ägnas åt att svänga ihop en fransk potatissallad och plocka fram en varmrökt regnbågslax.

Trevlig helg!

Så blev det lördag;

Tydligen så hade jag glömt att publicera gårdagens skrivande.... Jag gör väl bara en komplettering med dagens anteckningar, så får det bli två i ett!

Jag har precis varit iväg till Röda Ladan i Rasbo och köpt på mig en massa garn! Och nu när jag sitter och tittar på alla 54 nystan, så ställer jag mig frågan; -Är jag riktigt klok??  Men jag fick en idé till ett projekt, som jag impulsivt gjort verklighet av. Eller i alla fall, skaffat material till, så det är möjligt att göra verklighet av det. Sen får vi se om jag går i land med det. Jag kommer att få ligga i! 

Och det var vad jag gjorde efter förmiddagsfikat, när maken istället cyklade ner för att delta i några av Kulturnattens aktiviteter. Jag läste igenom programmet och kände egentligen inget för något, insåg bara att det kommer var sjukt mycket folk i hela stadskärnan, och så kände jag noll lust. Lite otacksamt, kan jag tänka, när det nu ordnas en massa gratis kultur, och man borde passa på att "frossa". Men planen är att jag lite senare ska cykla till Botaniska trädgården och lyssna på musik, så jag kommer vara med på en eller ett par programpunkter där i alla fall. Sen blir det gott med räkor och vitt vin här hemma. För gå ut och äta en sådan här dag/natt, det är inte att tänka på. Minns en kulturnatt för några år sedan när jag och dottern efter lång väntan fick ett bord på en restaurang, men det var så fullsatt, att servitören glömde bort vår beställning och det slutade med att vi åkte hem och åt. 

När jag var yngre älskade jag när stan sjöd av folklivet, men numera tycker jag mest att det är jobbigt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar