tisdag 17 september 2024

Mota Olle i grind

 Just det uttrycket fick jag i huvudet när vi abrupt blev väckta klockan 05.30 i morse av fruktansvärda skrik. Första tanken var att någon blev våldtagen och skrek på hjälp. Maken gick upp och ut på altanen, när ljudet plötsligt blev svagare och försvann bort genom skogsbacken. Vi drog slutsatsen att det förmodligen var ett rådjur som på något sätt varit upprört. Men det var lögn att somna om, man hade blivit lite skärrad!

Och jag kände av lite "skrovel i halsen" och tänkte; Nu ska jag mota Olle i grind!

Sen har jag gått och grunnat på det uttrycket under dagen, och blev till slut tvungen att googla! 

Olle, var tydligen ett väldigt vanligt namn på tjurar, förr i tiden, och en tjur ville man inte ha lös-alltså skulle man mota tjuren vid grinden! Låter ju ändå rimligt.

Mitt sätt att mota vad jag tänkte var en begynnande förkylning, var att ta fram råsaftcentrifugen och pressa ingefära, blanda i citron, lite vatten och honung.



Och om inte bacillerna blev skrämda av den här shoten, då vet inte jag. Den "riktigt rev" hela vägen från munhålan till magen! Så kompletterade jag med probiotika, multi-vitamin och omega-3.
Här ska inget ovälkommet få fäste!!
Till  det har jag varit på ett core-flex pass och stavgått 4 km, så jag gör vad jag kan för att kroppen ska må bra..

Blir riktigt nyttigt på middagsbordet även idag ! Här är dagens tomatskörd som nu blivit till en kompott med vitlök, olivolja, honung och balsamvinäger. Till det serveras stekt lax, zucchini och ris! (Ja och så lite vitt vin förstås....)

Här motar vi Olle i grind med besked!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar