söndag 4 augusti 2024

Så blev det Augusti

Så är vi fyra dagar in i månaden Augusti! Jag minns fortfarande hur det brukade dyka upp en liten olustkänsla i kroppen, då när jag fortfarande arbetade. Snart var det dags att rätta sig in i ekorrhjulet igen, och jag spjärnade emot. Tänk, nu behöver jag inte det! Jag kan bara krama ur det bästa ur tillvaron, hela tiden! Vilket fantastiskt liv man har!!

Och veckan som gått, har varit helt otroligt intensiv och full av trevligheter! 


Förra lördagen var maken och jag barnvakt åt ljuvliga lilla Majken! Föräldrarna skulle till Dalhalla på konsert, en födelsedagspresent från dottern till svärsonen. Det gick så bra så, hon är en trygg och förnöjd liten unge, tänk att hon snart fyller ett år!
Dagen efter, söndag 28 juli bilade maken och jag vidare till Bredsjö! Ingen metropol direkt, men en oerhört trevlig liten plats i  det vackra Bergslagen.


Vi startade med att besöka Bredsjö Gårdsmejeri och äta lunch. Beställde in en isterband med potatissallad, något jag inte ätit sedan jag var barn, men jösses, så gott det var! Annars är mejeriet mest känt för sina ostar Bredsjö blå och Bredsjö hård. Vi köpte ost av dom på en julmarknad i Grythyttan för sex år sedan och har alltid tänkt att vi ville åka hit på ett besök. Kan verkligen rekommenderas!


Annars var största anledningen till vårt besök, att vi ville prova att cykla på Hjulsjö leder, och det var verkligen också värt ett besök. Många mil av skogsleder i kuperad terräng. KUPERAD, ja, massa uppför, och jag var stundvis helt slut i kroppen. Dessutom var det väldigt skumpigt över rötter och stenar, så jag trodde att jag stukat snippan.... Kan man ens det?? Men ont hade jag!


Historiskt intressanta platser också med brytning av koppar och allt runtomkring det, som fortfarande låg som ett historiskt täcke över bygden. Intressant, vemodigt och vackert, en tid som inte mer finns.


Boendet var fantastiskt, i en herrgård från 1908, en gammal disponents hem som numera ägdes och förvaltades väl av ett par från Eskilstuna, kockar och entreprenörer. Oerhört vänliga och hårt arbetande. Vi bodde i deras bed and breakfast Skogsbrynet. Serverades den gudomligaste frukost i en matsal som var så mycket jugend. Som att kliva in i en annan tidsepok! Där beställde vi också en middag, och fick en 4-rätters smak-explosion, helt fantastiskt. Där fanns också en fin liten badbrygga och ett lusthus, var i vi satt och beundrade solnedgången över den lilla skogs-sjön.

Ja, sen var vi hemma ett dygn och hann rå om vår yngsta dotter och lilla vovve, som kom och åt middag och sov över, innan det var dags för nästa äventyr!


Nämligen kajak vid Stendörren, dvs skärgården utanför Oxelösund.


Diska i dylik miljö, kan vara underbart!


Snacka om att bo sjönära!


Och själva kajakingen var härlig, 3-7 sekundmeter, stundvis spegelblankt, fri horisont, bad, närstudie av en mink-familj - våra grannar en natt, känslan av frihet. Och trött i kroppen av motvindspaddling. Det var t om så att det gungade rejält i våra kroppar när vi kommit hem igår och satt och åt middag! 

Nu är kajakerna rengjorda och tillbaka i garaget. Men vi tänker att det nog kan bli några fler turer innan sommaren är över!


 Och hemma är också bra! Nu är tid för att plocka buketter av ringblommor och sommardahlior! Nu är tid att njuta. Tid att leva. 

Imorgon ska jag möta upp dottern och yngsta barnbarnet vid tågstationen - dags för finbesök en vecka! Vi får se hur mycket skrivet det blir här.

(Jag som trodde att jag skulle få så mycket tid till att skriva när jag blev pensionär, men det blev kanske inte riktigt så, det är ju så mycket roligt som händer hela tiden!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar