måndag 12 augusti 2024

Bra, dåligt eller bara annorlunda?


 Extraordinärt bra saker med sensommar;  Kantareller! Äpplen! Lingon! Gladiolus! Solrosor!  

Extraordinärt dåliga saker med sensommar; Tvestjärtar, Harskrankar, Långbenta smala spindlar, Sega getingar.

Dagens middag blev kantarelltoast till Créme Ninon, och om ett tag ska vi avnjuta säsongens första äppelpaj med vaniljsås!

Det där "dåliga" med långbenta spindlar - jag dammsög upp 7 stycken i källaren idag. Skulle byta sängkläder och bädda rent till två av våra barnbarn som kommer hit och ska sova över i morgon. Jag förstår inte varför dom kommer fram i källaren gång på gång (och då menar jag såklart spindlarna, inte barnbarnen...). Jag ryser i hela kroppen - därav dammsugaren, för då slipper jag gå så nära. Sen låter jag dammsugaren stå på ett tag, så att dom inte plötsligt ska börja krypa ur slangen. Kalla mig nojjig, men jag har lite svårt för en del saker.....

Tänkte på en annan sak också. Hur kommer det sig att man blivit så dålig på att svara i telefon nuförtiden? Eller man och man, kanske ska säga jag är dålig på att svara.  Dvs om jag inte känner igen telefonnumret. I morse var det samma nummer som ringde mig tre gånger i rad. Om det är försäljare som ringer så brukar det stå; "Potentiellt bedrägeri" på displayen, så var inte fallet denna gång, men jag tänkte att om dom vill något så får dom väl skicka sms eller lämna röstmeddelande. Vilket dom också gjorde efter tredje påringningen. Jag har beställt en vävnota från en vävstuga i Småland, och nu fick dom inte min e-postadress att fungera. Jag ringde såklart upp på en gång. Men det var då jag tänkte på detta beteende.  Förr i tiden, ja då svarade man alltid, och dessutom satt man still på samma ställe när man pratade. Numera blir man aldrig överraskad över vem som ringer, eftersom det står på displayen vem det är. Förr satt man dessutom still när man pratade i telefon, eftersom den satt fast i väggen. Numera gör man tusen andra saker samtidigt som man pratar. Ring, ring

Bra, dåligt eller bara annorlunda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar