tisdag 12 september 2023

Det blev paj.....

Det blev paj, ett uttryck som kanhända låter lite trist. Att "något blev paj" kan ju betyda att det blev helt fel eller dåligt. Att "idka pajkastning" betyder ju att man går till personangrepp, istället för att slå ner på vad personen uttryckt för åsikt.
Men i mitt alldeles egna fall, just idag, så blev det helt enkelt en paj.
En tomat-paj!
Makens tomatodlingar har inte gett samma rikliga skörd i år som i fjol, men den här veckan har vi fått ihop en hel del mogna tomater, och det var då jag bestämde mig för att testa receptet på en tomat-paj, jag läst om i våras.
I degen var det smör, mjöl, parmesan och vatten.
I fyllningen massor av färska tomater, vit- och gul lök, på en bädd av tomat-pesto och parmesan och så rikligt med timjan och oregano över innan den gräddades i ugnen.



Och vilken ljuvlig middag det blev! Pajen passade utmärkt till resterna av varmrökt lax och så en vit chardonnay.  

Även om socialstyrelsen i dag släppte sina skärpta alkohol-råd. Enligt dessa råd så klassas min konsumtion som riskbruk..... Om jag tänker ändra min livsföring? Nej.

Som min dotter sa när hon var liten; - Jag vet bäst om mig själv!

Eller i alla fall; Jag trivs så bra med hur jag lever mitt liv, så jag tänker fortsätta på den inslagna banan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar