fredag 22 september 2023

Starka kvinnor

Hemma igen efter minnesvärda dagar i Orsa, Insjön och Ringarum, och det slår mig vilka fantastiska kvinnor jag fått umgåtts med. Starka, stolta, kreativa och härliga!


Först härliga dagar i Orsa med lingon- och svampplockning, vandring, god mat och fina samtal med min syster. Hon är min storasyster och jag har alltid sett upp till henne för allt vad hon gjort och gör. Hon började med en karriär i bankvärlden, hon adopterade två barn, vid 35 års ålder utbildade hon sig till inredningsarkitekt och drev, framgångsrikt, fler olika egna företag. Hon är fantastisk på språk, är oerhört social och allmänbildad, hon lagar god mat och inreder sina bostäder med stil och hemtrevnad(för hon har flyttat ganska ofta genom åren). Som pensionär är hon aktiv i flera olika styrelser, är nämndeman, arbetar politiskt och i olika kvinnliga nätverk. Hon är kulturell och går ofta på konserter och teatrar. Hon läser mycket och deltar i en bokcirkel. Hon ställer ofta upp och hjälper till att passa sina barnbarn. 



Nästa stopp var Insjön och min fina dotter. Hon som är nybliven mamma och axlar den titeln med bravur! Hon har ett lugn och en trygghet över sig som jag själv inte riktigt kände med första barnet. Trots sömnbrist och mycket ensamtid (eftersom maken veckopendlar till jobbet) så tar hon allt med jämnmod och det finns så mycket kärlek där så det riktigt lyser om henne. 


 Och det senaste stoppet i Ringarum, där jag nu har umgåtts med dessa donnor, mina kursare från 1981-1984 på textillärarlinjen i Uppsala. Här finns det kreativitet, kunskap och styrka i mängd! Så olika personligheter,  men där vi fann varandra under utbildningen. Drivkraften och kärleken i det textila skapandet var kittet. Så roligt att ha fått fortsätta följa varandra genom yrkeslivet och nu i pensionsåldern.  Och fortfarande är kärleken till det textila skapandet stor och kunskapsnivån och kreativiteten bara fortsätter utvecklas. Dessutom blir det mycket skratt och prat om både högt och lågt.

Vilken rikedom att ha tillgång till alla dessa kvinnor!

Och sen har jag en stark, trygg och kärleksfull make som det är helt underbart att komma hem till! I detta nu står han och tillagar finmiddag. Han serverade mig precis ett glas vin och det doftar förföriskt från grytorna på spisen. Män kan, också!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar