måndag 17 juli 2023

Juli-dagar på hemmaplan!

Det är något vilsamt i att vara på hemmaplan. Att "komma i fas" med allt. Trädgård, tvätt, krukväxter och vardagen. Det har de här tre dagarna ägnats åt. Och att få lilla vovven att åter-acklimatisera sig. Fast det senare, var inget större problem. Hon blev överlycklig när jag hämtade henne och idag har vi gått i "hennes invanda fotspår" på promenaderna, hon har fått ligga i soffan på eftermiddagen, där filten ska vara "puffad" på ett särskilt sätt, för att hon ska vara nöjd och natten tillbringades ihoprullad mot min svank, under täcket. Jag vet inte hur en hund tänker, men inte verkar hon vara långsint i alla fall.


Igår på förmiddagen var det värsta häll-regnet, så jag stannade inne och sydde en födelsedagspresent av gamla tygbitar. Min syster ville ha ett fodral för sina rundstickor, och det tillverkade jag åt henne.



Och så är det ju skördetid, gud bevars!!
På eftermiddagen for vi ut för att "reka" i svampskogen. Jag hade sett en kantarellmacka framför mig, men kantarellerna lyste med sin frånvaro, trots de intensiva skurarna. Däremot fanns det mängder av blåbär, och jag plockade och stoppade i mig massor under skogspromenaden. 
I trädgården önskar jag att vi fått ihop tillräckligt med hallon för att koka sylt, men eftersom vi satte fyra plantor i fjol, så har de inte hunnit växa till sig. Årets skörd rymdes som dekoration i eftermiddagens GT. Däremot så skördade jag mangold, ruccola, persilja och oregano till kvällens pasta. Vi har också ätit rosso- och isbergssallad, sockerärtor och massor av dill. Och innan veckan är slut, lär vi behöva plocka av svarta vinbärs-buskarna. Sen håller jag tummarna för att makens alla tomatplantor kommer att ge lika god skörd som i fjol, idag band han upp dom för att stadga. Vi har också gjort rabarbermarmelad och äppelträdet dignar av frukt. 
Det känns riktigt lyxigt att kunna gå ut och förse sig av trädgårdens rikedomar!
Så det känns inte helt fel att tillbringa julidagar på hemmaplan!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar