fredag 15 maj 2020

Brodera på en bild

Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.

Ovanstående mening är ett utdrag ur Läroplanen, ett av betygskriterierna i slöjd på C-nivå.

Eleverna har 16 olika ämnen. Varje ämne har mellan 8-12 olika betygskriterier. Varje kriterium har tre olika graderingar. Varje kriterium har mer eller mindre komplicerat innehåll.

Ovanstående kriterium har min fantastiskt ambitiösa lärarstudent gått in och jobbat med i ett arbetsområde som hon kallar "Tolkning av broderi och inspirationsdokument".

Eleverna fick börja med att gruppvis gå runt och titta på olika textila konstverk för att sen försöka tolka vad de såg i konstverket. Nästa steg var att bestämma en specifik känsla och sen hitta en egen bild till en känsla, som sen skulle förstärkas med hjälp av ett eget broderi.

Alltså, det har blivit så bra!! Det finns så mycket uttryck i ungdomarna som verkligen har kommit fram, och idag när vi efter sista lektionen satt och lyssnade på inspelade ljudupptagningar på elever som tolkar en annan (okänd) elevs broderi, så imponeras man av deras sätt att uttrycka sig!





Men nu tänker jag ta helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar